Menneskets tidsalder

Livet på jorda er avhengig av strålingen fra solen. Det er ikke for varmt – ikke for kaldt, men akkurat passe.

Konsert 5. mars 2020 – kjøp billetter her 

Foto: Bill Anders/NASA, public domain

Presentert i samarbeid med Borealis – en festival for eksperimentell musikk.

Mens planeten vår snurrer rundt og rundt, setter dette i gang en rekke fysiske prosesser i klimasystemet vårt. Jordkloden som er dekket av hav, får i havstrømmer i bevegelse. I atmosfæren følger skyer, regn og vind.

Gjennom jordens geologiske tidsalder har temperaturen alltid variert. Men det vi ser nå er helt spesielt. Nå stiger temperaturen i en fart vi ikke har sett før. I dag er det mennesket som selv endrer klima. Derfor kaller vi nåtiden for Antropocen. Hvilke endringer står vi overfor og hvordan kan vi sammen løse utfordringene som følger?

Under konserten møter du tre forskere fra UiB og Bjerknessenteret:

I Grieghallens første etasje møter du elever fra Sotra videregående skole som presenterer jordens klimahistorie, før konserten og i pausen, og forskere fra Bjerknessenteret for klimaforskning.

I Griegsalen

MANMADE er en saxofonkonsert av Marius Neset, hvor form og oppbygging er inspirert av tidens klimaendringer. Musikken har, sier Neset, «sitt utspring i fraser fra egne improviserte stykker og soloer som har blitt til gjennom årenes løp».

«Woven Fingerprints er skrevet for Ellen Ugelvik og Andreas Ulvo og deres egne fingeravtrykk er veldig tilstede», skriver Therese Birkelund Ulvo om sitt nye verk. Hun sier videre: «Vi legger igjen spor hele tiden – musikalske spor, spor i snøen, spor i kroppen, og klimaet legger igjen spor i naturen, spor som vil kunne ligge der i svært lang tid. Spor av krise».

La valse er et uttrykk for Maurice Ravels fascinasjon av valsen som form. Ravel så på balletten Daphnis et Chlóe som sitt viktigste verk og arrangerte senere to orkestersuiter. Den andre suiten begynner ved daggry, naturen våkner – fuglene synger og musikken varmes opp av solstrålene. Daphnis våkner og treffer Chlóe. Dagen begynner.

Musikalsk nachspiel i Foajeen

Krympende klode er et nytt samarbeid mellom to internasjonalt anerkjente bergensmusikere – musikkprodusent Jørgen Træen, som har jobbet med navn som Susanne Sundfør, og den originale og evig oppfinnsomme gitaristen Stein Urheim.

Sammen utforsker de det musikalske spillerommet mellom analoge synthesizere og strengeinstrumenter, gjennom en rekke nye hybridinstrumenter som de selv lager. De to lar seg inspirere av alt fra modulære synther og tape looper, til eksperimentene til den amerikanske instrumentbyggeren Harry Partch og en av pionerene innen elektronisk musikk, Raymond Scott. Inspirasjonen resulterer i ny musikk som skapes gjennom en kollisjon mellom spenningsstyrte svingninger og strengevibrasjoner.

De henter frem sine personlige samlinger av synther og strengeinstrumenter fra hele verden, og lar rommet mellom det elektroniske og analoge kollapse. Sammen fyller de det åpne rommet i Foajeen til Grieghallen med stasjoner med lydskapende objekter, som de fremfører sin nye musikk på.

Mikrotonal gitar, langeleik, guqin, tanbur, lap steel, charango, fløyter, munnspill, elektronikk, samples – Stein Urheim
Modulær synth, synth, test oscillator, tape loops, platespiller, kassett – Jørgen Træen