Da Neil Armstrong satte sin fot på månen juli 1969, sa han de etterhvert så berømte ordene «Et lite steg for mennesket, et stort skritt for menneskeheten». Et halvt år tidligere rundet et bemannet romskip månen for første gang, og vi mennesker fikk se vårt hjem i verdensrommet utenfra.

Sett fra månen dukket den blå planeten opp, ensom i det uendelige svarte verdensrommet. Jorden er oss menneskers eneste bosted, blikket utenfra viser risikoen vi spiller med planeten vår i dag – når det gjelder både klimaendringene og havets betydning for livet på jorden.

Sommeren 2019 er det femti år siden mennesket for første gang landet på månen.

I anledning femtiårsjubileet, har vi ved Universitetet i Bergen (UiB), Bjerknessenteret (BCCR) og Bergen Filharmoniske Orkester (BFO) samarbeidet om en spesiell konsertserie i fire deler.

Sammen retter vi blikket mot verdensrommet, havet, klima og oss mennesker.

Jorden sett fra verdensrommet

Sammen setter vi forskningsformidling og klimakommunikasjon inn i en helt spesiell kontekst. Fra Bergens kulturelle storstue, Grieghallen, setter vi fokus på verdensrommet, havene våre, klimaet vårt og vår egen utvikling, fra tidlige stadier som huleboere til i dag – med spesiell vekt på klimaperspektivene. Gjennom fire konserter med Bergen Filharmoniske Orkester blir publikum med på en reise gjennom musikk og vitenskap.

Konsertserien har fått tittelen Neste steg og tar utgangspunkt i månelandingen og det første blikket på jorden sett fra verdensrommet. I Grieghallens ikoniske konsertsal utforsker vi det musikalske landskapet knyttet til disse temaene i kombinasjon med visuelle, oppsiktsvekkende og slående vitenskapelige innslag i ulike format.

Vi knytter sammen ekspertise fra Birkelandsenteret for romforskning, Institutt for biovitenskap, senter for vitenskapsteori, SapienCE Center for Early Sapiens Behaviour og Bjerknessenteret for klimaforskning, samt Infomedia på MediaCityBergen og fakultet for kunst, musikk og design, blant disse er tre sentre for fremragende forskning.

Musikkselskapet Harmonien med Bergen Filharmoniske Orkester bidrar med sin repertoar-, produksjons- og kommunikasjonskompetanse og med hele sin organisasjon i konsertgjennom-føringen.  Bergen Filharmoniske Orkester er et av verdens eldste symfoniorkestre, og et av Europas fremste orkestre med en rekke kritikerroste innspillinger og opptredener ved store konserthus i Europa. Orkesteret samler over 1000 tilhørere til sine torsdagskonserter i Grieghallen.

Les også rektor Dag Rune Olsen og Harmoniens direktør Bernt Bauge om konsertserien i BT: Den klassiske musikken er ikke ufarlig!

Billetter er tilgjengelig på Harmonien.no.

Elever og studenter kr 100,  medlemmer av Studentersamfunnet kr 85,-